W biznesie kreatywność ma bardzo konkretne zastosowanie: wprowadzanie innowacji, projektowanie produktów i usług czy usprawnienia organizacyjne.

Podziel się z innymi

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

👨‍💼💼W biznesie kreatywność ma bardzo konkretne zastosowanie: wprowadzanie innowacji, projektowanie produktów i usług czy usprawnienia organizacyjne. Od lat doskonale wie o tym Google rozwijając własną wersję metody Design Thinking: Creative Skills for Innovation. Miałem ostatnio okazję uczestniczyć w warsztatach z CSI i bardzo przemawia do mnie ta metoda💡

Zacznijmy jednak kilka kroków wcześniej. W rozwoju kreatywności stosuje się dwa podejścia.
✅ W pierwszym rozwija się myślenie kreatywne, czyli kreatywność samą w sobie.
✅ W drugim uczy się pewnych heurystyk, czyli sposobów postępowania, które prowadzą do wytworzenia kreatywnych rozwiązań.
Oczywiście to w dużym uproszczeniu.

⚠️ Metoda Design Thinking to właśnie takie ramy, czy sposoby postępowania, które prowadzą konsekwentnie do stworzenia nowego produktu lub usługi, pobudzając po drodze kreatywne myślenie. To podejście jest bardzo użyteczne dla biznesu, ponieważ w relatywnie krótkim czasie i małymi nakładami finansowymi 💸jesteśmy w stanie wprowadzić na rynek przemyślany, przetestowany i dość dobrze dopracowany produkt/usługę.

Żeby produkty czy usługa miały szanse przyjąć się na rynku muszą rozwiązywać jakiś problem lub zaspokajać potrzebę. 🤔 Niby to jest oczywiste, a jednak nie wszyscy projektanci myślą w ten sposób, czego późniejszą konsekwencją są przepalone budżety i głęboka frustracja 😬 ze złego wdrożenia. Pierwszym krokiem zatem jest dobre zdefiniowanie problemu/potrzeby. W mojej opinii to jest najtrudniejszy moment całego procesu. Musimy bowiem wymyślić lub zauważyć „to coś”, żeby można było to potem zdefiniować. W tym miejscu przydaje się wysoko rozwinięta kreatywność. Pomocne też jest najpierw wypisanie ✍🏻 wszystkich pomysłów, jakie przychodzą nam do głowy i przedyskutowanie ich w 👥 grupie. Być może uda nam się znaleźć coś ciekawego, czym warto się zająć.

Projektowanie w Design Thinking koncentruje się przede wszystkim na 👤 użytkowniku, czyli na osobie której problem lub potrzebę adresujemy. Określenie kim jest użytkownik jest zatem 🔑kluczowe na tym etapie, żeby kolejne mogły się zadziać.

Ciekawym przypadkiem złego projektowania produktów są tzw. mobile dla dzieci.

Na tym zabawnym przykładzie jasno widać, że projektant produktu patrzył ze swojej perspektywy, zupełnie pomijając doświadczenie użytkownika (user experience). W DT trzeba wejść w 🩰 buty, czy położyć się 🛏 na miejscu użytkownika i w ten sposób patrzeć na problem czy potrzebę, które chcemy zaadresować.

Jeżeli mamy już określony profil użytkownika (możliwie wąsko) i zdefiniowany problem (możliwie konkretnie) możemy z tego określić mini scenariusz dla naszego pomysłu.

Załóżmy, że wyzwaniem, z którym chcemy się zmierzyć są problemy z 😴 zasypianiem. Naszym użytkownikiem jest 👱🏻‍♀️młoda kobieta na początku swojej kariery zawodowej, dużo 👩🏼‍💻 pracująca i kończąca 👩🏻‍🎓 studia. Tym mini scenariuszem będzie pytanie: jak moglibyśmy pomóc młodej kobiecie mającej problemy z zasypianiem, która dużo pracuje a wieczorami uczy się do egzaminów.

Kolejnym krokiem jest generowanie 💡 pomysłów. Idealnie jak możemy zrobić to w grupie posługując się metodą burzy 🧠 mózgów. Kreatywność w grupie jest dużo wyższa: możemy się inspirować, na bieżąco weryfikować swoje spojrzenie, zadać lub otrzymać ciekawe, poszerzające perspektywę pytanie.

Gdy już ustalimy końcową koncepcję, nad którą chcemy pracować, przychodzi czas na tworzenie prototypów i testowanie. To bardzo ważna o ile nie najważniejsza część procesu Design Thinking.

Testowanie naszego rozwiązania pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy i czasu. Ważne jest, żeby robić to często i nawet (a może szczególnie wtedy) gdy produkt/usługa nie jest jeszcze kompletna. Unikaj dawania do oceny wymuskanych i gotowych projektów, wtedy trudno jest o zmiany i usprawnienia. Pamiętaj, że zrobione jest lepsze od doskonałego 😊

👉🏻 Jeżeli chciałbyś/chciałabyś w swojej firmie popracować nad nowym produktem lub usługą z chęcią wesprę Cię w tym moderując proces przy użyciu metody Design Thinking.

🗓 Umów się na bezpłatną 15 minutową konsultację 📲 telefoniczną, żebyśmy mogli sprawdzić jak mogę Ci pomóc. Link do umówienia dogodnego dla Ciebie terminu znajdziesz tutaj: https://calendly.com/mzapart/15min

Certyfikat Design Thinking: Creative Skills for Innovation

Zapisz się do newslettera

14 dniowy program rozwoju kreatywności

Pozostała wiedza

CSI

Design Thinking wg. Google

W biznesie kreatywność ma bardzo konkretne zastosowanie: wprowadzanie innowacji, projektowanie produktów i usług czy usprawnienia organizacyjne.

kreatywnośc

Kreatywne Espresso, czyli warsztaty dla projektantów graficznych.

Kreatywne espresso to skondensowana – jak prawdziwe włoskie espresso – dawka praktycznej wiedzy o wykorzystaniu technik kreatywnych przez projektantów. Na przykładzie tworzenia znaku graficznego pokażemy narzędzia i podzielimy się

popup LK

Pogadajmy

Czego chcesz się dzisiaj dowiedzieć?